Quantcast

Czwartek, 25 kwietnia 2024. Imieniny Jarosława, Marka, Wiki

O samochodzie decyduje bieżnik opony a nie marka

2014-09-30 23:25:16 (ost. akt: 2014-09-30 23:28:36)

Autor zdjęcia: Janusz Mroczkowski

Kiedyś zakup nowych opon do samochodu był prostszy, bo pole ograniczał wąski wybór. Dziś sprawa się nieco komplikuje, bowiem obok rozmiaru, rodzaju oraz marki ogumienia wziąć pod uwagę musimy także typ bieżnika.

Zanim rozpoczniemy zakupy powinniśmy zatem dowiedzieć się, czym różnią się od siebie opony symetryczne, kierunkowe i asymetryczne.

Wbrew pozorom, parametry wybranego przez nas ogumienia mają duże znaczenie dla naszego bezpieczeństwa na drodze. Bieżnik bowiem w dużej mierze decyduje o szybkości odprowadzania wody, śniegu czy błota z opony, co bezpośrednio wpływa m. in. na długość drogi hamowania.

W tym miejscu warto uświadomić sobie pewien fakt – droższa, markowa opona nie w każdych warunkach będzie lepsza od swojego budżetowego odpowiednika. W pierwszej kolejności powinniśmy zwracać więc uwagę nie na logo producenta, a na typ zastosowanej konstrukcji.

To, na co powinniśmy się zdecydować, w głównej mierze zależy od posiadanego przez nas auta oraz od stylu podróżowania.

Symetryczne – małe pojazdy w ruchu miejskim

- Pierwszą grupę stanowią standardowe opony symetryczne. Produkty te charakteryzują się prostą budową, a ich bieżnik po obu stronach przyjmuje dokładnie taki sam kształt – wyjaśnia Grzegorz Król, kierownik serwisu Centrum Motoryzacyjnego Martom.

Z uwagi na swoją budowę, ogumienie to może być zakładane w dowolny sposób – kierunek toczenia czy strona nie mają w tym wypadku żadnego znaczenia. Kolejnym atutem jest najczęściej dużo niższa, w porównaniu do bardziej skomplikowanych modeli, cena.

Z tego powodu opony symetryczne najczęściej wybierają posiadacze mniejszych samochodów, użytkowanych głównie w ruchu miejskim, gdzie trudno mówić o osiąganiu wysokich prędkości. Ich podstawową wadę stanowi z kolei słabe odprowadzanie wody, istotnie wpływające na długość drogi hamowania.

Kierunkowe – lepsze odprowadzanie wody

Z problemem tym znacznie lepiej radzi sobie ogumienie kierunkowe. W tym wypadku mamy to czynienia z nieco bardziej zaawansowaną budową, z tzw. jodełką, czyli bieżnikiem w kształcie litery V.

- Opony tego typu powstały z myślą o trudnych warunkach atmosferycznych i dedykowane są do aut klasy średniej i wyższej. Ich konstrukcja zapewnia szybkie oczyszczanie nacięć, co w znaczący sposób wpływa na pewność prowadzenia pojazdu np. podczas deszczu – dodaje Grzegorz Król.

Elementem charakterystycznym tej grupy produktowej jest wyraźnie zaznaczona strzałka kierunkowa, która określa sposób zakładania ogumienia.

- Przy zmianie kół warto więc zwrócić na to uwagę – w przeciwnym razie narażamy się nie tylko na gorsze właściwości jezdne, ale także na dużo większy hałas wewnątrz pojazdu – zauważa Król.

Asymetryczne – pewność na zakrętach

Ostatnią grupę stanowią zaś opony asymetryczne, z charakterystycznymi oznaczeniami: inside i outside, określającymi stronę wewnętrzną i zewnętrzną. Z uwagi na specyficzną konstrukcję także tu nie ma mowy o dowolności przy montażu kół:

- Kierunek toczenia wyznaczany jest przez kształt bieżnika, który składa się z dwóch wyraźnie widocznych elementów: strefy odpowiadającej za jazdę na wprost oraz strefy decydującej o przyczepności na zakrętach – mówi ekspert Martomu.

W praktyce taka budowa sprawia, że przy skręcie, gdy zaczynają działać siły odśrodkowe, zewnętrzna, specjalnie wzmocniona część opony mocniej przylega do powierzchni drogi, podczas gdy głęboko nacięte rowki strony wewnętrznej wpływają na szybsze odprowadzanie wody.

Z uwagi na swoje właściwości, produkty tego typu znajdują zastosowanie zwłaszcza przy stosunkowo wysokich prędkościach poruszania się, dedykowane są więc do pojazdów z najwyższego segmentu, użytkowanych w dużej mierze także poza obszarami zabudowanymi.

Jeżeli i Ty, chciałbyś zostać dziennikarzem obywatelskim, zarejestruj swoje konto w naszym Systemie Dziennikarstwa Obywatelskiego. Utworzenie własnego profilu zajmie Ci tylko chwilę! Wystarczy że:

1. Zarejestrujesz Swoje konto. Wypełniając dane, pamiętaj o podaniu aktualnego adresu e-mail.
2. Kliknij na link aktywacyjny, który otrzymasz w e-mailu. Zaloguj się do serwisu.
3. Uzupełnij swoje dane, załóż swój profil i zacznij pisać!

Ten tekst napisał dziennikarz obywatelski. Więcej tekstów tego autora przeczytacie państwo na jego profilu: Opublikowani

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB